کاهش وابستگی هند در صنعت انرژی خورشیدی

 تخمین زده می شود که در آینده هند از جمله کشورهای موفق در زمینه انرژی خورشیدی خواهد بود. کشور هند اتکای هر چه بیشتر بر توان و ظرفیت‌های داخلی را در دستور کار قرار داده است. هند در نظر دارد در آینده‌ای نه چندان دور با کاهش میزان واردات و افزایش توان تولیدی، به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار انرژی خورشیدی در دنیا مطرح شود.

هندوستان از جمله کشورهایی است که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بطور خاص انرژی خورشیدی کرده است.

کاهش سرعت توسعه انرژی‌ خورشیدی هند

شیوع ویروس کرونا سبب کاهش رشد توسعه صنعت خورشیدی هند شده است. همین امر سبب شده است سرعت توسعه صنعت خورشیدی هند بیش از پیش کاهش پیدا کند.

هند در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲، ظرفیت انرژی خورشیدی خود را به ۱۰۰ گیگاوات برساند. اما تحقیقات مؤسسه هندی حاکی از عقب افتادگی هند در اجرای این برنامه دارد. بر طبق آمار بدست آمده، تا ماه مارچ سال جاری، تنها ۳۶.۸ به ظرفیت نصب شده برق خورشیدی این کشور اضافه شده است. این در حالیست که طبق تخمین‌ها، تا آخر سال جاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این کشور در خوشبینانه‌ترین حالت موفق به نصب تنها ۵ گیگاوات برق خورشیدی خواهد شد.

 

هند در مسیر جدا کردن کامل بازار انرژی خورشیدی خود از دیگر کشورها

بومی‌سازی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف کاهش هر چه بیشتر وابستگی به دیگران، از جمله مهمترین اهداف استراتژی ملی هند در بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

کاهش-وابستگی-هند-در-صنعت-انرژی-خورشیدی

 

اهداف بلندپروازانه هند در بازار جهانی صنعت انرژی خورشیدی

هند در نظر دارد که با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و مشوق در مسیر توسعه صنعت انرژی خورشیدی این کشور و همچنین ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در بازار هند برای سرمایه گذاران بزرگ اروپایی و غیره، زمینه را برای رشد صنعت خورشیدی این کشور با تکیه بر توان و ظرفیت‌های عظیم داخلی این کشور، فراهم کند. رسیدن به این هدف به‌نظر می‌رسد که دور از انتظار نخواهد بود.

هند از نیروی انسانی ارزان و همچنین از سطوح علمی و فناوری بالایی در دنیا برخوردار است. بعلاوه، این کشور مناسبات سیاسی و اقتصادی مطلوبی با کشورهای اروپایی و غیره دارد. هر چند سرعت رشد توسعه صنعت خورشیدی هند در سال جاری از یک سو بدلیل پاندمی و از سوی دیگر تشدید تنش‌ها با دیگران و وضع تعرفه‌ بر واردات تجهیزات بمراتب نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. اما طبق استراتژی‌ بلند مدت این کشور، انتظار می‌رود هندوستان در سال‌های آینده به یکی از کشورهای مطرح دنیا در صنعت انرژی خورشیدی تبدیل شود.

منبع