solar-panel-2



پنل خورشیدی یا ماژول خورشیدی یکی از اجزای یک سیستم فتوولتائیک است که از یک سری سلول های خورشیدی که در یک پنل در کنار هم قرار گرفته اند، ساخته شده است. به طور کلی پنل های خورشیدی مستطیلی شکل هستند و انرژی خورشید را که در نور آن ذخیره شده است را جمع‌آوری می‌کنند و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند که می‌تواند برای تامین برق خانه‌ها یا مشاغل خاص مورد استفاده قرار گیرد.

پنل های خورشیدی از چه متریالی ساخته شده اند؟

مهم ترین جزء یک صفحه خورشیدی سلول های خورشیدی هستند و در کنار یک دیگر قرار می گیرند تا یک پنل خورشیدی را تشکیل دهند. جنس سلول های خورشیدی از لایه های سیلیکون، فسفر و بور است که در کنار یک دیگر در یک پنل قرار می گیرند. هنگامی که سلول های خورشیدی در کنار یک دیگر قرار میگیرند برای محافظت از پنل مهر موم شده و زیر یک لایه شیشه شفاف قرار میگیرند تا از ورود نور خورشیدی به سطح سلول های خورشیدی جلو گیری نشود.

در نهایت پنل توسط قاب های فلزی و محکم محصور می شود  تا از تغییر شکل و آسیب به پنل جلوگیری شود. قابل توجه است صفحه خورشیدی در برابر نفوذ آب عایق بندی شده است و راه کاری برای تخلیه آب از روی پنل طراحی شده است تا همیشه بازدهی ثابت خود را حفظ کند(آب بازدهی پنل های خورشیدی را کاهش میدهد).

صفحات خورشیدی چگونه کار می‌کنند؟

گفته شد که یک صفحه خورشیدی از سلول های خورشیدی سیلیکونی تشکیل شده است که هر کدام از لایه های سیلیکونی، از لایه های فسفری (برای تولید بار منفی) و لایه های بور ( برای تولید بار مثبت) تشکیل شده اند.

ماژول های خورشیدی شامل سلول های خورشیدی می باشند که فوتون ها را جذب می کنند و باعث ایجاد جریان الکتریکی می شوند. انرژی تولید شده توسط فوتون ها به الکترون ها این اجازه را میدهند تا از مدار خود خارج شوند و در میدان الکتریکی که توسط سلول های خورشیدی ایجاد شده رها شوند. در نهایت حرکت الکترون های آزاد در جهت میدان الکتریکی باعث ایجاد جریان الکتریکی مستقیم یا DC می شود. به این فرایند، فرایند فتوولتائیک گفته می شود.

مزایای پنل های خورشیدی

  • استفاده از پنل های خورشیدی یک روش بسیار کاربردی برای تولید برق در بسیاری از مصارف مختلف است. زندگی خارج از مدار برای هر فرد بسیار جذاب محسوب می شود. به این صورت که در مکانی زندگی کنید که توسط شبکه اصلی برق سرویس دهی نشود تا دیگر نیازی به پرداخت هزینه های هنگفت برق نباشد. از طرفی، دیگر دولت نیاز ندارد تا هزینه های هنگفتی بابت نصب تیر چراق برق، کابل کشی، حفظ و نگه داری و تعمیرات تجهیزات مربوطه، پرداخت کند.
  • در کل هزینه تجهیزات خورشیدی بسیار ارزان تر از روش سنتی برق رسانی به مناطق مختلف از طریق کابل می باشد. اگر هم  از آنها به درستی استفاده شود و در نگه داری آن ها دقت شود تا سه دهه میتوان، مداوم از آنها استفاده کرد.
  • پس از مقوله برق رسانی به مناطق مختلف با هزینه کم، بزرگ ترین مزیتی ماژول های خورشیدی دارند این است که یک منبع انرژی پاک و تجدید پذیر محسوب می شوند.
  • صفحات خورشیدی دارای قطعات متحرک نیستند و آنچنان نیاز به تعمیر و نگه داری ندارند و به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی برای چندین دهه دوام می آورند.
  • آخرین مزیت پنل های خورشیدی، امکان فروش برق تولید شده به دولت است و پس از بازگشت سرمایه ای که بابت هزینه های اولیه پرداخت شده است میتوان از باقی عمر پنل های خورشیدی کسب درامد کرد(بین 15 الی 20 سال عمر مفید).