دیود بای پس

bypass

یکی از مشکلات عمده برای پنل های خورشیدی وجود  سایه می باشد. اما زمانی که سایه بروی پنل قرار میگیرد چه اتفاقی می افتد و کاربرد دیود بای پس چیست؟

عملکرد پنل های خورشیدی به طور مستقیم تحت تاثیر میزان تابش نور خورشیدی قرار دارد. اگر یک یا چند سلول از پنل خورشیدی در سایه قرار گیرد جریان آن سلول کاهش میابد و به این دلیل که سلول ها با هم سری هستند باید جریان آن ها با هم برابر باشد، عملکرد پنل دچار تغییر می شود.

از آنجایی که سلول معیوب دیگر قادر به تولید جریان نیست، سایر سلول ها برای یکسان سازی جریان شروع به کاهش جریان میکنند و توان کلی پنل به طور چشم گیری کاهش میابد.

از طرفی کاهش جریان و عدم تولید توان، یک طرف ماجرا قرار دارد و مورد بحث بر انگیزتر دیگر نقطه داغ یا hotspot است که باعث ایجاد خسارات جدی به پنل می گردد.

با سایه افتادن روی سلول خورشیدی ولتاژ دوسر آن سلول افزایش میابد و دما پنل به شدت بالا میرود که موجب اسیب رساند به پنل می شود و حتی در مواردی موجب اتش سوزی می شود و خسارات سنگینی به سرمایه گذار متتحمل می شود.

diod-bypass

کاربرد دیود بای پس در پنل خورشیدی

همانطور که گفته شد با سایه افتادن روی یک سلول خورشیدی ولتاژ دو سر آن سلول افزایش میابد و موجب ایجاد هات اسپات و آتش سوزی می شود. به دین منظور برای جلوگیری از آسیب به پنل های خورشیدی دیود  در مسیر سلول ها قرار میگیرد. تا با از کار افتادن یک سلول دیود فعال شود و آن سلول را از مدار خارج کند.

diod-bypass

در واقع به دلیل هزینه زیاد نمیتوان در مسیر تک تک سلول های خورشیدی یک دیود بای پس قرار داد و به جای آن در هر ردیف از سلول ها که با یکدیگر سری شده اند یک دیود بای پس قرار میگیرد. به طور مثال یک پنل 72 سلولی از 6 ردیف 12 سلولی تشکیل می شود که روی هر دو ردیف یک دیود قرار میگیرد. بنابراین یک پنل 72 سلول از 3 دیود بای پس تشکیل میشود و با سایه افتادن روی یک یا چند سلول از یک ردیف در پنل خورشیدی دیود بای پس فعال شده و کل دو ردیف از کار میافتد و به جای از کار افتادن خود پنل و یا اتش سوزی تنها 33 درصد از توان تولیدی پنل کاهش میابد.